top of page
  • Writer's picturePaal Andre Lund

Punkt på Søndre Folgefonna 1649 moh

Den andre gangen vi var på Søndre Folgefonna i lignende ærend, var det for å bestige det høyeste punktet i Etne kommune. Det ligger også oppe på breen og er 1638 meter høyt, men lenger sør enn det høyeste punktet på breen. Vi kunne selvfølgelig tatt begge toppene samtidig, men det ble altså to forskjellige turer. Turen opp til toppen på 1638 moh. ble en vintertur i 2007. Denne gangen kom vi fra Rosendal og kjørte litt forbi Sunndal til Gjerde. Derfra fulgte vi statkraftveien som starter rett før tunnelinngangen og slynger seg bratt oppover fjellsiden til Rennedalsvatnet på ca. 550 moh. Der gikk vi over brua og videre på vestsiden av Rennedalsvatnet, og fulgte så den trange dalen opp til Trombetjørnane. Vi kom oss opp til sommerstien ved Ørmerkesvatnet på ca. 1200 moh. Våren var i anmarsj, noe som betydde litt varierende skiføre, men også mange fristende fotomotiver. Vi tok oss blant annet tid til å fotografere det blågrønne isvannet som kunne skimtes i sprekkene. Vi fortsatte på sørsiden av Ørmerkesvatnet og inn på Breidablikkbreen. Turen gikk igjen forbi Fonnabu og videre til den høyeste brekulen på 1662 moh. Noen snøbyger kom og gikk, men det var stort sett bra vær da vi passerte toppunktet. Vi stanset imidlertid ikke der denne gangen, men fortsatte videre til det høyeste punktet i Etne, lenger sør på breen. Dit var det ca. 6 km. Underveis var det ikke så mye å se i dette hvite brelandskapet som kan virke noe endeløst. Utsikten fra toppen var også ganske beskjeden. Tilbaketuren gikk på vestsiden av den høyeste brekulen, og vi kastet bare et blikk over på idylliske Fonnabu mens vi skled på ski ned til Ørmerkesvatnet, hvor vi tok en lengre pause før vi gjorde unna resten av nedturen. (Fra boka: Norges beste toppturer). Sted: Kvinnherad, Vestland Lengde: 29,5 km Høydemeter: 1365 m Primærfaktor: 1221 m