top of page
  • Writer's picturePaal Andre Lund

Store Lenangstinden 1625 moh

Updated: Jun 14, 2022

Etter å ha vært på Store Hesten på Senja kjørte vi hjem til Tromsø. Denne toppen har vært en snakkis i vinter og plutselig ble den dratt opp når jeg kom hjem. Høytrykket ligger over Troms disse dagene så var ingen vits i å vente. Det ble kun et par timer hjemme før vi kjørte avgårde og rakk siste ferge over til Lyngseidet 22.30. Så ble ikke mye søvn denne natta... Freste videre til Koppangen hvor starten gikk. Vi startet å gå akkurat ved midnatt og i nord blir det ikke mørkt lenger. I begynnelsen ble det litt av å på med skia for å krysse elva og visse stein partier, men oppi Koppangsdalen ble det mye bedre. En av grunnene til vi startet tidlig var at Koppangsdalen er meget eksponert for ras. Det så vi klart og tydlig. Her har det gått store ras som dekket gamle skispor osv. Oppe på breen var det bra føre. Ingen sugeføre siden vi startet tidlig.

Det tok oss ca 3 timer før vi var ved foten av Lenangstinden. Studerte litt renna som gikk opp og begynte i et rolig tempo. Snøen var egentlig ganske god siden det var en tynn skorpe som man kunne sparke lett gjennom og få gode tak. Renna opp til ryggen ser kanskje ikke så lang ut, men det er den og føltes ut som en evighet. Vel oppe på ryggen var det ikke like bratt lenger, men ryggen er ikke særlig brei. Stupbratte stup på ene siden og andre siden med store flanker med bratt snø. Bare å holde tunga rett i munnen så vipps var vi på toppen.

Her oppe er det førsteklasses utsikt i alle retninger. En rå topp som anbefales! Dronefilm fra turen: https://www.youtube.com/watch?v=C7s21Ocrfhg Sted: Lyngen, Troms Lengde: 23 km Høydemeter: 1682 m Primærfaktor: 1577 m